۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۵۹۹۸۴۶

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۴ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۴ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
مذاکرات تعیین دستمزد ۹۸ در حالی از دو هفته گذشته جدی‌تر شد که علیرغم فرصت ۱۵ روزه باقی مانده تا پایان سال، قرار نیست طی هفته جاری نشستی برگزار شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۴ اسفند ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

عقب‌گرد ۱۶۴۵ واحدی شاخص کل بورس

امروز بورس تهران همچنان با معاملاتی کم حجم در بازار سهام مواجه بود در حالی که معاملات کد به کد و اوراق بازار بدهی ارزش معاملات بازار امروز را همچنان پرحجم نشان می‌داد. تک سهم‌ها همچنان برای بورس‌باز‌ها تبدیل به تنها دلخوشی این روز‌ها شده است.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز سه شنبه ۱۴ اسفند ماه ۹۷ با کاهش ۱۶۴۵ واحدی به رقم ۱۶۲ هزار و ۵۹۳ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن، اما با کاهش ۸۲ واحدی عدد ۳۰ هزار و ۸۲۳ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش ۲۰۵۰ واحدی به رقم ۱۸۱ هزار و ۶۴۸ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول در حالی با کاهش ۱۵۷۱ واحدی به رقم ۱۲۱ هزار و ۹۲۴ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش ۱۵۷۶ عدد ۳۱۳ هزار و ۶۹۹ واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش ۲۶ واحدی بر روی رقم دو هزار و ۶۴ واحد نشست.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های ملی مس ایران با ۱۷۷ واحد و سرمایه گذاری امید با ۱۱۴ واحد و معدنی صنعتی گل گهر با ۱۰۷ واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مبین با ۴۳ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۲۳ واحد و داده گستر عصر داده نوین با ۲۰ واحد افزایش، بیشترین تأثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

بنا به این گزارش، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از ۷۷۸ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن دو میلیارد و ۲۶۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۳۶ هزار و ۳۲۴ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های کربن ایران، گلتاش، بیسکوئیت گرجی، سرمایه‌گذاری ساختمانی اعتمادگستر، سرمایه‌گذاری رنا، ایران ارقام، از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های آبسال، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، شیر پاستوریزه پگاه گلستان، داده‌گستر عصر نوین، پاکسان، قند نیشابور، سیمان خزر، شهد، داروسازی دکتر عبیدی، تامین ماسه ریخته‌گری، گروه مپنا و پرداخت الکترونیک سامان کشی متوقف شدند.

امروز همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی آبادان و سامان گستر اصفهان به دلیل تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت سهام با سفارش‌گیری ۶۰ دقیقه‌ای در جریان معاملات امروز روبرو شد.

گفتنی است آگهی عرضه بلوک ۳.۰۴ درصد از کل سهام بیمه سامان به طور عمده و نقد به قیمت پایه هر سهم ۴۵۰ تومان برای عرضه در روز جاری از سوی سرمایه‌گذاری مس سرچشمه روانه میز فروش فرابورس ایران شد که در نهایت با به همین قیمت معامله شد.

همچنین آگهی عرضه ۱۰ درصد سهام غیرمدیریتی بیمه پاسارگاد با قیمت پایه کل ۲۸۵ میلیارد و ۷۶۸ میلیون تومان برای عرضه در روز یکشنبه هفته آینده از طریق بازار اولیه فرابورس منتشر شد.

در عین حال در آخرین شنبه امسال بلوک ۹۰ درصدی سهام کنترلی شرکت تولیدی نیروی برق دماوند به قیمت پایه کل ۱۰ هزار و ۴۰۷ میلیارد تومان روانه میز فروش بازار دوم فرابورس ایران خواهد شد.

بر اساس این گزارش در بازار ۲ امروز بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد ۵۴۰.۵ میلیون سهم پاپیکو به ارزش کمتر از ۱۰۵ میلیارد تومان با معاملات درون گروهی سهامداران عمده مواجه شد.

همچنین کمتر از ۷۰۱ میلیون سهم بانک خاورمیانه به ارزش بیش از ۱۸.۵ میلیارد تومان به کد‌های درون گروهی سهامدار عمده تجمیع شد.

در عین حال ۶۵ میلیون سهم هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه به ارزش کمتر از ۲۱ و نیم میلیارد تومان معاملات درون گروهی را از سوی سهامدار عمده نظاره‌گر بود. در ملی صنایع مس ایران، اما ۶۲ میلیون سهم به ارزش ۲۱ میلیارد تومان کد به کد شد و در فولاد خوزستان نیز همین وضعیت با کد به کد شدن کمتر از ۳۱ میلیون سهم به ارزش ۳۰ میلیارد تومان تکرار شد.

همچنین کمتر از ۲۹ میلیون سهم سرمایه‌گذاری کوه نور به ارزش کمتر از ۴ میلیارد تومان کد به کد شد.

امروز همچنین ۱۶ میلیون سهم سرمایه‌گذاری رنا به ارزش بیش از یک میلیارد تومان معاملات کد به کد را تجربه کرد و ۸ و نیم میلیون سهم سرمایه‌گذاری ساختمان ایران به ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان، معاملات انتقالی را میان سهامداران عمده تجربه کرد.

بر اساس این گزارش بازار سهام در حالی شاهد معاملاتی کم حجم و متعادل در اغلب نماد‌های معاملاتی بود که تمایل برخی حقوقی‌ها برای تسویه اعتبار و همچنین ثبت عملکرد پایان سال از طریق شناسایی سود و معاملات درون گروهی منجر به عقب‌نشینی خریداران نظاره‌گر تابلو‌های معاملاتی بازار سهام شد.

با این همه تک‌سهم‌ها به ویژه آن دسته از شرکت‌هایی که از رانت خبری برخوردار هستند همچنان برای گروه‌هایی از معامله‌گران با مطلوبیت همراه است.
____________________________
 
قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت دلار
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۴۵۲ هزار تومان و طرح قدیم ۴ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۵۴۷ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۲۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۴۰۸ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۴.۸ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت دلار نسبت به آخرین قیمت روز قبل ۱۰۰ تومان کاهش داشته است.

برهمین اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک ها، ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان است. قیمت یورو نسبت به آخرین قیمت روز قبل تغییری نداشته است.

گفتنی است همزمان با ریزش قیمت‌ها در صرافی‌های بانکی، قیمت دلار در بازار آزاد نیز سیر نزولی را طی کرده و وارد کانال ۱۲ هزاری شده است.
____________________________

روند کُند مذاکرات دستمزد ۹۸
 
مذاکرات تعیین دستمزد سال آینده کارگران و کارکنان مشمول قانون کار که طبق قانون در شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت تعیین می‌شود، از یکشنبه پنجم اسفند ماه در شورای عالی کار آغاز شد.

به رغم اینکه در روز‌های پایانی سال، جلسات دستمزد باید در شورای عالی کار با فوریت و فوق‌العاده برگزار شود تا پیش از پایان سال میزان افزایش دستمزد نهایی شود، اما نخستین جلسه چانه زنی نمایندگان کارگری و کارفرمایی در این شورا یکشنبه هفته گذشته برگزار شد که صرفاً مذاکرات اولیه مورد بحث بود.

نشست بعدی؛ هفته آینده

در همین زمینه حاتم شاکرمی، معاون وزیر کار و دبیر شورای عالی کار، با امتناع از پاسخگویی درباره آخرین وضعیت جلسات دستمزد، درباره اینکه نشست بعدی شورای عالی کار چه زمانی برگزار می‌شود، گفت: قطعاً در هفته جاری نشستی برگزار نخواهد شد و نشست بعد طی هفته آینده تشکیل می‌شود؛ بنابراین نشست بعدی مذاکرات دستمزد ۹۸ با فاصله حداقل دو هفته‌ای نسبت به نشست قبلی برگزار خواهد شد تا این مذاکرات به واپسین روز‌های سال موکول شود.

با توجه به اینکه چانه‌زنی نمایندگان کارگری و کارفرمایی مهمترین چالش هر ساله تعیین مذاکرات مزدی است، بنابراین وقفه یک هفته‌ای جلسات دستمزد می‌تواند مذاکرات نهایی را به دلیل فشردگی سخت‌تر کند.

در نشست یکشنبه هفته گذشته شورای عالی کار، نمایندگان کارگری مواضع خود را برای دستمزد سال آینده اعلام کردند؛ درخواست و پیشنهاد اصلی نمایندگان تشکل‌های کارگری در مورد دستمزد، جبران قدرت خرید از دست رفته کارگران طی یکسال گذشته است.

نمایندگان کارگری و کارفرمایی شورای عالی کار پیش از آغاز مذاکرات دستمزد، در کارگروه مزد این شورا با بررسی آمار و ارقام مخارج، حداقل هزینه معیشت ماهیانه یک خانوار ۳.۳ نفره را برای سال جاری ۳ میلیون و ۷۵۹ هزار ۲۶۲ تومان استخراج کردند که طبق این محاسبات، قدرت خرید کارگران طی سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ یک میلیون و ۸۹ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

پیش از این نیز، فرامرز توفیقی رئیس کارگروه دستمزد کانون عالی شورا‌های اسلامی کار، پس از تشکیل نشست هفته گذشته شورای عالی کار درباره زمان تشکیل نشست بعدی به خبرنگار مهر گفت: با توجه به فرصت کمی که تا پایان اسفند باقی مانده است، جلسات شورا باید هر چه زودتر برای تعیین تکلیف دستمزد سال برگزار شود.

توفیقی البته به این نکته نیز اشاره کرد که، برای نمایندگان کارگری زمان خیلی پارامتر مهمی نیست که لزوماً تا پایان اسفند با هر پیشنهادی موافقت کنیم، بلکه مهمتر از آن تعیین دستمزد منصفانه برای جامعه کارگری است.
____________________________

قیمت مرغ در کانال ۱۵ هزار تومانی است
 
عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، از ۲ نرخی بودن نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ هزار و ۵۰۰ ومرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان بوده، در حالیکه نرخ مصوب مرغ زنده ۸ هزار و ۵۰۰ و مرغ گرم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

به گفته وی، قیمت مرغ در برخی فروشگاه‌ها به سبب افزایش هزینه با نرخ‌های بالای ۱۵ هزار تومان در بازار توزیع می‌شود.

حجت نرخ مصوب هر کیلو ذرت را یک هزار و ۳۵۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرد و افزود: این درحالی است که ذرت در بازار آزاد یک هزار و ۶۰۰ تا یک هزار و ۷۰۰ تومان و کنجاله سویا ۳ هزار و ۳۰۰ تا ۳ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار آزاد به مرغداران عرضه می‌شود که این امر بر افزایش هزینه‌های تولید و توزیع مرغ با نرخ بالاتر از مصوب تاثیر بسزایی دارد.

به گفته این مقام مسئول، اگر مسئولان تنظیم بازار خواهان عرضه مرغ با نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار هستند، از این رو باید در چارچوب قرارداد به میزان مشخص دان در اختیار مرغداران قرار دهد و به همان نسبت مرغ تحویل بگیرند.

وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ در بازار شب عید تحت تاثیر عوامل عوامل مختلفی است، بیان کرد: با توجه به آنکه پشتیبانی امور دام در اسفند نهاده‌ای با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار نداده است، از این رو نباید منتظر کاهش قیمت در بازار شب عید بود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی مدیریت بازار نهاده‌های دامی را تنها راه حل خروج تعادل قیمت مرغ برشمرد و گفت: اگر مرغداران به سبب تنش بازار و فقدان عرضه نهاده با نرخ مصوب مجبور شوند که نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند، از این رو این امر در افزایش هزینه‌های تولید تاثیر بسزایی دارد که این امر به معنای افزایش سود مرغدار نیست.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه مشکل اصلی مرغداران تامین نهاده با نرخ مصوب است، از این رو در صورت تامین نهاده مورد نیاز قیمت مرغ در ایام پایانی سال به سبب ازدیاد تقاضا تنها با نوسان جزئی در بازار روبرو خواهد شد. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات